МІНІСТЕРСТВО ЕКОНОМІКИ УКРАЇНИ
ЛИСТ
від 07.06.2021 р. № 4712-06/30986-09
Про надання роз’яснення
Міністерство економіки України розглянуло Ваш інформаційний запит […] щодо застосування норм законодавства про працю і в межах компетенції повідомляє.
Відповідно до пункту 2 частини другої статті 11 Закону України “Про відпустки” (далі – Закон) щорічна відпустка повинна бути перенесена на інший період або продовжена в разі виконання працівником державних або громадських обов’язків, якщо згідно з законодавством він підлягає звільненню на цей час від основної роботи із збереженням заробітної плати.
Гарантії для працівників на час виконання державних або громадських обов’язків встановлено статтею 119 Кодексу законів про працю України.
Так, частиною першою зазначеної статті передбачено, що на час виконання державних або громадських обов’язків, якщо за чинним законодавством України ці обов’язки можуть здійснюватись у робочий час, працівникам гарантується збереження місця роботи (посади) і середнього заробітку.
Пунктом 6 частини першої статті 66 Кримінального процесуального кодексу України (далі – КПК) передбачено, що свідок має право на відшкодування витрат, пов’язаних з викликом для давання показань.
Відповідно до частини першої статті 122 КПК витрати, пов’язані із залученням свідків, спеціалістів, перекладачів та експертів несе сторона кримінального провадження, яка заявила клопотання про виклик свідків, залучила спеціаліста, перекладача чи експерта, крім випадків, встановлених КПК.
На виконання, зокрема, статті 122 КПК постановою Кабінету Міністрів України від 01.07.96 № 710 (зі змінами) затверджено Інструкцію про порядок і розміри компенсації (відшкодування) витрат та виплати винагороди особам, що викликаються до органів досудового розслідування, прокуратури, суду до органів, у провадженні яких перебувають справи про адміністративні правопорушення, та виплати державним спеціалізованим установам судової експертизи за виконання їх працівниками функцій експертів і спеціалістів (далі – Інструкція).
Пунктом 1 Інструкції передбачено, що за свідками, потерпілими, законними представниками потерпілих, цивільними позивачами, представниками цивільних позивачів, а також експертами, спеціалістами і перекладачами зберігається середня заробітна плата за весь час, затрачений ними у зв’язку з явкою та викликом до органів досудового розслідування, прокуратури, суду або до органів, у провадженні яких перебувають справи про адміністративні правопорушення.
З огляду на викладене, на нашу думку, щорічна відпустка може бути перенесена на інший період або продовжена в разі виклику працівника, який перебуває у такій відпустці, до слідчого управління у якості свідка у зв’язку з досудовим розслідуванням у кримінальному проваджені.
Слід зазначити, що у разі перенесення щорічної відпустки новий термін її надання встановлюється за згодою між працівником і роботодавцем. Якщо причини, що зумовили перенесення відпустки на інший період, настали під час її використання, то невикористана частина щорічної відпустки надається після закінчення дії причин, які її перервали, або за згодою сторін переноситься на інший період з додержанням вимог статті 12 Закону (частина четверта статті 11 Закону).
Звертаємо увагу, що настання обставин, зазначених у частині другій статті 11 Закону, не означає, що працівник може на свій розсуд вирішувати питання про перенесення відпустки на період, безпосередньо наступний за днем припинення дії цих обставин. Навіть при продовженні відпустки в разі виконання працівником державних або громадських обов’язків невикористана частина щорічної відпустки по закінченні зазначених обставин не використовується працівником самостійно, вона має бути надана. Ця частина відпустки надається шляхом видання роботодавцем наказу (розпорядження) на підставі виклику до слідчого та його заяви.
Принагідно інформуємо, що виходячи зі змісту Закону України “Про доступ до публічної інформації” зазначений запит не належить до запиту на отримання публічної інформації.
Одночасно повідомляємо, що листи міністерств не є нормативно-правовими актами, вони мають інформаційний характер і не встановлюють правових норм.
З метою запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, Мінекономіки мінімізує використання паперового документообігу, у зв’язку з чим відповідь Вам надається електронною поштою.
З повагою
Заступник Міністра з питань
цифрового розвитку, цифрових
трансформацій і цифровізації
Ігор ДЯДЮРА