НАЦІОНАЛЬНА КОМІСІЯ З ЦІННИХ ПАПЕРІВ ТА ФОНДОВОГО РИНКУ
РІШЕННЯ
від 11 листопада 2022 року № 1339
Про моніторинг відповідності осіб займаним посадам у професійних учасниках ринків капіталу та організованих товарних ринків у період дії воєнного стану
(Кодифіковане станом на 01.08.2023 р.)
Відповідно до частин двадцять сьомої та двадцять восьмої статті 6, пунктів 3726 – 3727 частини другої статті 7, пункту 13 частини першої статті 8 Закону України “Про державне регулювання ринків капіталу та організованих товарних ринків”, у зв’язку з введенням воєнного стану відповідно до Указу Президента України № 64/2022 від 24.02.2022 та з метою мінімізації негативного впливу наслідків військової агресії Російської Федерації проти України та сприяння стабільності ринків капіталу, Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку вирішила:
1. Встановити, що тимчасово на період дії воєнного стану, моніторинг відповідності займаним посадам та вимогам, встановленим законодавством, у тому числі щодо ділової репутації здійснюється Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку шляхом проведення оцінки відповідності займаним посадам у професійних учасниках ринків капіталу (крім банків) осіб на таких посадах:
голова, член наглядової ради або іншого органу, відповідального за здійснення нагляду;
голова колегіального виконавчого органу / особа, яка здійснює повноваження одноосібного виконавчого органу (далі – керівник);
член колегіального виконавчого органу.
2. Встановити, що тимчасово на період дії воєнного стану норми Порядку погодження кандидатур керівників фондових бірж і вимог до таких керівників під час їх перебування на посаді, затвердженого рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 22 січня 2013 року № 64, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 14 лютого 2013 року, не застосовуються.
3. Затвердити Порядок здійснення НКЦПФР моніторингу відповідності осіб займаним посадам у період дії воєнного стану (далі – Порядок), що додається.
4. Встановити, що тимчасово на період дії воєнного стану не застосовуються норми ліцензійних умов провадження професійної діяльності на ринках капіталу та організованих товарних ринках за її окремими видами щодо:
необхідної кількості сертифікованих фахівців ліцензіата;
наявності сертифікатів на право вчинення дій, пов’язаних з безпосереднім провадженням професійної діяльності на ринках капіталу та організованих товарних ринках;
наявності кваліфікаційного посвідчення фахівця з питань бухгалтерського обліку професійних учасників ринків капіталу та організованих товарних ринків;
строку, на який може бути призначена особа, яка виконує обов’язки керівника.
Керівник професійного учасника ринків капіталу та організованих товарних ринків (крім банків) повинен забезпечити наявність належної кваліфікації, ділової репутації та відсутність конфлікту інтересів у працівників, які вчиняють дії, пов’язані з безпосереднім провадженням професійної діяльності на ринках капіталу та організованих товарних ринках.
5. Встановити, що у період дії воєнного стану та до 90 днів після його завершення, вважаються такими, дія яких подовжена, наступні документи:
кваліфікаційне посвідчення фахівця з питань бухгалтерського обліку професійних учасників ринків капіталу та організованих товарних ринків;
сертифікат на право вчинення дій, пов’язаних з безпосереднім провадженням професійної діяльності на ринках капіталу та організованих товарних ринках.
6. Фізичні особи, які обрані/призначені на посади, зазначені у пункті 1 цього рішення, професійні учасники ринків капіталу (крім банків) після набрання чинності цим рішенням повинні виконувати дії відповідно до вимог Порядку та в установлені ним строки.
7. Пункт 7 виключено
7. Визнати таким, що втратило чинність, рішення Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 27.10.2022 № 1272 “Про погодження осіб (кандидатів) на посади у професійних учасниках ринків капіталу та організованих товарних ринків у період дії воєнного стану”.
8. Це рішення набирає чинності з дня, наступного за днем його офіційного опублікування на офіційному вебсайті Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку.
9. Контроль за виконанням цього рішення покласти на членів Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку відповідно до розподілу їх повноважень.
Голова Комісії
Руслан МАГОМЕДОВ
Протокол засідання Комісії
від 11 листопада 2022 р. № 179
ЗАТВЕРДЖЕНО
Рішення Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку
11 листопада 2022 року № 1339
(у редакції рішення Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку
від 25 січня 2023 року № 91)
(гриф затвердження у редакції рішення Національної комісії
з цінних паперів та фондового ринку від 24.03.2023 р. № 350)
Порядок
здійснення НКЦПФР моніторингу відповідності осіб займаним посадам у період дії воєнного стану
I. Загальні положення
1. Цим Порядком Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку встановлюється порядок здійснення НКЦПФР моніторингу відповідності займаній посаді у професійному учаснику ринків капіталу (крім банків) (далі – професійний учасник, ліцензіат) осіб на таких посадах:
голова, член наглядової ради або іншого органу, відповідального за здійснення нагляду;
голова колегіального виконавчого органу/особа, яка здійснює повноваження одноосібного виконавчого органу (далі – керівник);
член колегіального виконавчого органу.
Цей Порядок поширюється також на особу, яка виконує обов’язки керівника, у разі необрання/непризначення керівника в установленому законодавством порядку, а також на особу, яку призначено тимчасово виконувати обов’язки керівника, у випадку, передбаченому пунктом 8 цього розділу.
2. Структурні підрозділи НКЦПФР, до компетенції яких належить забезпечення здійснення процесу ліцензування за відповідним видом професійної діяльності на ринках капіталу, визначаються відповідальними за проведення процедур, визначених цим Порядком (далі – структурний підрозділ).
3. У цьому Порядку терміни вживаються в такому значенні:
професійне судження – умотивований, об’єктивний, неупереджений і обґрунтований висновок та/або оцінка НКЦПФР щодо фактів, подій, обставин, осіб, що ґрунтується на знаннях і досвіді службовців НКЦПФР, на комплексному та всебічному аналізі інформації та документів, поданих до НКЦПФР і отриманих НКЦПФР, у тому числі в результаті здійснення нею державного регулювання та нагляду, а також на інформації з офіційних джерел;
стандарт корпоративного управління – Стандарт № 1 “Корпоративне управління в професійних учасниках ринків капіталу та організованих товарних ринків. Основні поняття та терміни”, затверджений рішенням НКЦПФР від 30.12.2021 № 1288, зареєстрований у Міністерстві юстиції України 28.02.2022 за № 261/37597, Стандарт № 2 “Корпоративне управління в професійних учасниках ринків капіталу та організованих товарних ринків. Організація та функціонування системи внутрішнього контролю в професійних учасниках, які є підприємствами, що становлять суспільний інтерес та які не є банками”, затверджений рішенням НКЦПФР від 30.12.2021 № 1289, зареєстрований у Міністерстві юстиції України 28.02.2022 за № 258/37594, Стандарт № 3 “Корпоративне управління в професійних учасниках ринків капіталу та організованих товарних ринків. Організація та функціонування системи внутрішнього контролю в професійних учасниках, які є системно важливими професійними учасниками та які не є банками”, затверджений рішенням НКЦПФР від 30.12.2021 № 1290, зареєстрований у Міністерстві юстиції України 28.02.2022 за № 267/37603, та Стандарт № 4 “Корпоративне управління в професійних учасниках ринків капіталу та організованих товарних ринків. Організація та функціонування системи внутрішнього контролю в професійних учасниках, які не належать до підприємств, що становлять суспільний інтерес та до системно важливих професійних учасників”, затверджений рішенням НКЦПФР від 30.12.2021 № 1291, зареєстрований у Міністерстві юстиції України 28.02.2022 за № 263/37599 (далі – Стандарти).
Термін “бездоганна ділова репутація” вживається у значенні, наведеному у Законі України “Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення”.
Інші терміни в цьому Порядку вживаються у значеннях, наведених у Законі України “Про ринки капіталу та організовані товарні ринки” та інших актах законодавства.
4. НКЦПФР під час вчинення дій, передбачених цим Порядком, керується такими принципами:
1) рівноцінності сутності та форми (оцінка правочинів, операцій, обставин та подій з точки зору їх суті та форми);
2) співмірності (пропорційності) (урахування обставин і умов конкретної ситуації, щодо якої формується професійне судження та приймається відповідне рішення);
3) обґрунтованого сумніву (здійснення додаткової/поглибленої перевірки / аналізу правочинів, операцій, обставин та/або подій, щодо яких формується професійне судження та приймається відповідне рішення, за наявності обґрунтованого сумніву щодо них);
4) комплексного аналізу (дослідження всіх обставин та умов конкретної ситуації при формуванні професійного судження та прийнятті відповідного рішення).
5. НКЦПФР застосовує своє професійне судження для прийняття рішень, визначених цим Порядком.
Професійне судження формується НКЦПФР з урахуванням визначених у пункті 4 цього розділу принципів.
6. НКЦПФР здійснює оцінку відповідності особи займаній посаді, яку обрано/призначено на посаду, зазначену у пункті 1 цього розділу (далі – посада), яку призначено виконувати обов’язки керівника, у тому числі тимчасово у випадку, передбаченому пунктом 8 цього розділу, за результатами аналізу інформації, отриманої НКЦПФР від професійного учасника, інформації отриманої під час здійснення державного регулювання та нагляду, інформації з відкритих джерел і за результатами проведених НКЦПФР оцінки ділової репутації, освіти, навичок та досвіду, відсутності конфлікту інтересів.
Особа, яку обрано/призначено на посаду, особа, яку призначено виконувати обов’язки керівника (крім тимчасово), повинна відповідати вимогам щодо професійної придатності та ділової репутації, встановленим Стандартами.
Особа, яку обрано/призначено на посаду, особа, яку призначено виконувати обов’язки керівника, у тому числі тимчасово, повинна мати бездоганну ділову репутацію та не мати громадянства (підданства) держави, що здійснює збройну агресію проти України.
7. У разі припинення трудових правовідносин (в тому числі у зв’язку зі звільненням) з керівником орган ліцензіата, до повноважень якого віднесено обрання/призначення керівника (далі – уповноважений орган), зобов’язаний обрати/призначити нового керівника або призначити виконуючого обов’язки керівника не пізніше 3 робочих днів з дати припинення трудових правовідносин з керівником.
Абзац другий пункту 7 розділу I виключено
Абзац третій пункту 7 розділу I виключено
Абзац четвертий пункту 7 розділу I виключено
8. У разі тимчасової відсутності керівника (відпустка, відрядження, тимчасова непрацездатність) особа, яка тимчасово виконує його обов’язки, має приступити до виконання обов’язків керівника з першого дня його відсутності.
У разі тимчасової відсутності керівника більше 3 місяців поспіль професійний учасник повинен подати до НКЦПФР в електронній формі офіційним каналом зв’язку з урахуванням вимог законодавства про електронні документи та електронний документообіг інформацію щодо особи, яка тимчасово виконує його обов’язки (крім випадку наявності рішення НКЦПФР про відповідність такої особи посаді керівника), згідно додатку до цього Порядку не пізніше дев’яносто другого дня тимчасової відсутності керівника. Така особа повинна відповідати вимогам щодо професійної придатності та ділової репутації, встановленим Стандартами, до керівника.
9. У разі обрання/призначення особи на посаду, призначення виконуючим обов’язки керівника професійний учасник подає до НКЦПФР в електронній формі офіційним каналом зв’язку з урахуванням вимог законодавства про електронні документи та електронний документообіг інформацію щодо такої особи (крім випадку наявності рішення НКЦПФР про відповідність цієї особи такій посаді у цьому професійному учаснику, та випадку обрання особи головою наглядової ради при наявності рішення НКЦПФР про відповідність цієї особи посаді члена наглядової ради у цьому професійному учаснику) згідно додатку до цього Порядку, документ компетентного органу країни постійного місця проживання та громадянства такої особи про те, є чи немає у неї судимості, протягом 10 робочих днів з дня прийняття рішення про обрання/призначення її на посаду, призначення виконуючим обов’язки керівника.
Професійний учасник має право крім інформації щодо такої особи, поданої у формі додатка до цього Порядку, надати інші відомості та документи, що містять інформацію щодо ділової репутації відповідної особи.
10. Професійний учасник може подати до НКЦПФР документи відповідно до пункту 9 цього розділу щодо будь-якого працівника такого професійного учасника, який у подальшому може бути призначений виконуючим обов’язки керівника, у тому числі тимчасово. Така особа повинна мати бездоганну ділову репутацію та не мати громадянства (підданства) держави, що здійснює збройну агресію проти України, повинна відповідати вимогам щодо професійної придатності та ділової репутації, встановленим Стандартами, до керівника.
НКЦПФР приймає рішення про відповідність або не відповідність такої особи посаді керівника у такому професійному учаснику відповідно до цього Порядку.
11. Якщо протягом строку розгляду НКЦПФР інформації, поданої професійним учасником відповідно до пункту 9 цього розділу, у особи, яку обрано/призначено на посаду, відбулися зміни в будь-яких відомостях, що були в ній зазначені, професійний учасник зобов’язаний не пізніше другого робочого дня з дня виникнення таких змін надіслати до НКЦПФР в електронній формі офіційним каналом зв’язку, з урахуванням вимог законодавства про електронні документи та електронний документообіг, повідомлення про такі зміни із зазначенням їх змісту. Протягом 10 робочих днів з дня виникнення таких змін професійний учасник надає до НКЦПФР оновлену інформацію у формі додатку до цього Порядку.
Перебіг строку розгляду НКЦПФР документів зупиняється з дня, наступного після дня отримання зазначеного у цьому пункті повідомлення про зміни, та поновлюється з наступного дня після дня отримання НКЦПФР оновленої інформації у формі додатку до цього Порядку.
12. Норми ліцензійних умов провадження професійної діяльності на ринках капіталу за її окремими видами щодо зобов’язання ліцензіата повідомляти НКЦПФР протягом 5 робочих днів (для ліцензіата, який провадить діяльність з організації торгівлі фінансовими інструментами – протягом 15 робочих днів) з дати обрання/призначення особи на посаду, а саме надання інформації, яка підтверджує зазначені зміни, не застосовуються.
Професійний учасник не пізніше 5 робочих днів з дня отримання рішення НКЦПФР про відповідність особи певній посаді зобов’язаний надати до НКЦПФР визначену ліцензійними умовами провадження професійної діяльності на ринках капіталу за її окремими видами в електронній формі офіційним каналом зв’язку, з урахуванням вимог законодавства про електронні документи та електронний документообіг:
довідку про керівних посадових осіб, фахівців ліцензіата та його відокремленого підрозділу, що безпосередньо здійснюють професійну діяльність на ринках капіталу та сертифіковані в установленому НКЦПФР порядку;
довідку про персональний склад наглядової ради, або іншого органу, відповідального за здійснення нагляду (у разі створення), виконавчого органу ліцензіата, з відповідними змінами;
довідку про персональний склад служби внутрішнього аудиту, комплаєнсу, управління ризиками (особи), що проводить аудит, здійснює комплаєнс, управління ризиками) ліцензіата (за необхідності).
Надалі при виникненні змін у процесі здійснення професійної діяльності на ринках капіталу ліцензіат зобов’язаний повідомляти НКЦПФР про такі зміни у строки, за змістом та формою, встановленими ліцензійними умовами провадження професійної діяльності на ринках капіталу за її окремими видами.
II. Порядок оцінки відповідності особи займаній посаді
1. Структурний підрозділ здійснює розгляд інформації, поданої професійним учасником відповідно до пункту 9 розділу I цього Порядку, протягом 30 днів з дня її отримання, з урахуванням випадків зупинення та поновлення цього строку, передбачених пунктом 10 розділу I цього Порядку та пунктів 2, 3 цього розділу.
2. НКЦПФР під час оцінки відповідності особи певній посаді має право запитувати та отримувати від державних органів, учасників ринків капіталу або будь-яких фізичних чи юридичних осіб, а також осіб, щодо яких здійснюється оцінка ділової репутації, або перевірка відповідності їх кваліфікаційним вимогам, додаткову інформацію, документи та пояснення, необхідні для повного та всебічного аналізу й прийняття нею мотивованого рішення, відповідно до цього Порядку. Перебіг строку розгляду пакета документів зупиняється з дня відправлення НКЦПФР листа (запиту) та поновлюється після отримання всіх додаткових документів, інформації та пояснень.
3. НКЦПФР має право, повідомивши професійного учасника, зупинити перебіг строку розгляду інформації, поданої професійним учасником відповідно до пункту 9 розділу I цього Порядку, у разі виявлення обставин, що можуть вплинути на прийняття НКЦПФР рішення, до з’ясування таких обставин, а також у разі отримання клопотання, визначеного пунктом 6 розділу III цього Порядку, але не більше ніж на 45 календарних днів.
4. НКЦПФР здійснює дії, передбачені пунктами 2 та 3 цього розділу, тільки у випадку прийняття відповідного рішення профільним Комітетом НКЦПФР.
5. НКЦПФР за результатами розгляду інформації, поданої професійним учасником відповідно до цього Порядку, отриманої з відкритих джерел та/або під час здійснення державного регулювання та нагляду, приймає рішення про відповідність або не відповідність особи певній посаді у певному професійному учаснику.
6. Підставами для визнання особи такою, що не відповідає посаді, є:
невідповідність фізичної особи вимогам законодавства;
недостовірність інформації в документах, поданих до НКЦПФР;
анулювання сертифіката на право вчинення дій, пов’язаних з безпосереднім провадженням професійної діяльності на ринках капіталу, якщо з дати його анулювання пройшло менше двох років.
7. НКЦПФР протягом 3 робочих днів із дня прийняття рішення про відповідність або невідповідність особи певній посаді у певному професійному учаснику повідомляє такого професійного учасника офіційним каналом зв’язку шляхом направлення професійному учаснику відповідного листа та копії такого рішення в електронній формі.
8. У випадку прийняття НКЦПФР рішення про невідповідність голови або члена колегіального виконавчого органу, особи, яка здійснює повноваження одноосібного виконавчого органу, займаній посаді, уповноважений орган професійного учасника приймає рішення про звільнення такої особи із займаної посади протягом 30 днів з дня отримання відповідного листа та копії такого рішення.
У випадку прийняття НКЦПФР рішення про невідповідність голови або члена наглядової ради чи іншого органу, відповідального за здійснення нагляду, займаній посаді, така особа повинна бути переобрана протягом 90 календарних днів з дня отримання відповідного листа та копії такого рішення.
У разі прийняття НКЦПФР рішення про невідповідність особи певній посаді професійний учасник має право подати документи для оцінки відповідності такій чи іншій посаді щодо такої особи не раніше ніж через рік з дня прийняття такого рішення.
9. Пункт 9 розділу II виключено
III. Оцінка ділової репутації фізичних осіб
1. Оцінка НКЦПФР ділової репутації особи та визнання її такою, що не відповідає вимогам законодавства, у випадках, визначених цим Порядком та іншими нормативно-правовими актами НКЦПФР, не є визначенням ділової репутації особи відповідно до цивільного законодавства України.
2. Перевірку ділової репутації осіб, обраних/призначених на посаду, на відповідність встановленим законодавством вимогам, здійснює структурний підрозділ. За результатом проведеної перевірки структурний підрозділ надає висновок щодо визнання ділової репутації особи такою, що відповідає вимогам законодавства, або повідомляє про наявність у особи ознак невідповідності ділової репутації таким вимогам.
3. Ділова репутація фізичної особи є такою, що відповідає вимогам законодавства, якщо щодо такої особи немає ознак невідповідності вимогам щодо ділової репутації, зазначеним у Стандартах та іншим вимогам законодавства.
4. У випадку формування структурним підрозділом висновку про невідповідності ділової репутації особи встановленим законодавством вимогам, структурний підрозділ має ініціювати розгляд відповідного висновку на засіданні профільного комітету НКЦПФР та отримати його схвалення.
5. НКЦПФР у разі отримання висновку (з урахуванням пункту 4 цього розділу) про визнання наявності у особи ознак невідповідності ділової репутації вимогам законодавства, протягом п’яти робочих днів повідомляє офіційним каналом зв’язку про це особу, щодо якої виявлено ознаки невідповідності ділової репутації встановленим вимогам, шляхом направлення професійному учаснику відповідного листа, в електронній формі із застосуванням кваліфікованого електронного підпису уповноваженої особи НКЦПФР. Професійний учасник зобов’язаний, протягом одного робочого дня з дня надходження офіційним каналом зв’язку такого повідомлення, довести це повідомлення до відома особи.
6. Фізична особа, щодо якої є ознаки невідповідності ділової репутації вимогам законодавства, має право, протягом 5 робочих днів із дня відправлення НКЦПФР повідомлення, передбаченого у пункті 5 цього розділу, подати до НКЦПФР у паперовій або електронній формі із дотриманням вимог Закону України “Про електронні документи та електронний документообіг” відповідне обґрунтоване клопотання про незастосування до неї виявлених ознак невідповідності ділової репутації вимогам законодавства, яке підлягає розгляду у терміни та в порядку, визначені у Законі України “Про звернення громадян” із забезпеченням, у тому числі, права особи особисто викладати свої аргументи та бути присутньою при розгляді клопотання.
Клопотання подане до НКЦПФР з порушенням термінів, визначених цим пунктом, НКЦПФР не розглядається.
7. Структурний підрозділ під час розгляду клопотання особи про незастосування до неї виявлених ознак невідповідності ділової репутації вимогам законодавства комплексно аналізує подані відповідно до цього Порядку документи, інформацію, включаючи ту, що отримана в процесі здійснення державного регулювання та нагляду, отримана від інших державних органів, а також із відкритих джерел, та за результатом розгляду надає висновок щодо визнання ділової репутації особи такою, що не відповідає вимогам законодавства, або щодо незастосування до особи ознак невідповідності ділової репутації встановленим вимогам (якщо надане особою клопотання, за професійним судженням НКЦПФР, є обґрунтованим).
IV. Моніторинг відповідності осіб займаним посадам
1. Структурний підрозділ постійно здійснює моніторинг відповідності осіб, які займають посади, вимогам законодавства для відповідної посади.
2. Структурний підрозділ у випадку наявності підозр щодо невідповідності ділової репутації осіб, які займають посади, виконує дії, передбачені пунктами 4 – 7 розділу III цього Порядку.
3. НКЦПФР має право прийняти рішення про невідповідність особи вимогам, установленим законодавством для відповідної посади тільки за умови виконання процедур, встановлених цим Порядком.
Директор департаменту методології
регулювання професійних учасників
ринку цінних паперів
Ірина КУРОЧКІНА