ВИКОНАВЧА ДИРЕКЦІЯ ФОНДУ СОЦІАЛЬНОГО СТРАХУВАННЯ УКРАЇНИ
ЛИСТ
від 17.11.2021 р. № 2657-11-1
Розглянувши лист редакції газети […] щодо формування електронних лікарняних для працівників, які мають декілька місць роботи, та проблем з оплатою різних форм листків непрацездатності, виконавча дирекція Фонду соціального страхування України (далі – виконавча дирекція Фонду) в межах своєї компетенції повідомляє наступне.
Відповідно до частини першої статті 30 Закону України “Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування” (далі – Закон № 1105) матеріальне забезпечення та соціальні послуги за страхуванням у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності застрахованим особам, які працюють на умовах трудового договору (контракту), гіг-контракту, іншого цивільно-правового договору та на інших підставах, передбачених законом, призначаються та надаються за основним місцем роботи (діяльності).
Допомога по тимчасовій непрацездатності (включаючи догляд за хворою дитиною), допомога по вагітності та пологах застрахованим особам (у тому числі тим, які здійснюють підприємницьку чи іншу діяльність та одночасно працюють на умовах трудового договору) надається за основним місцем роботи (діяльності) та за сумісництвом (наймом) у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Згідно з пунктом 1 статті 31 Закону № 1105 підставою для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності, по вагітності та пологах є виданий у встановленому порядку листок непрацездатності.
Відповідно до пункту 2 Порядку видачі (формування) листків непрацездатності в Електронному реєстрі листків непрацездатності, затвердженого наказом МОЗ від 17.06.2021 № 1234, листок непрацездатності формується в Реєстрі на підставі медичного висновку (медичних висновків) у разі ідентифікації пацієнта як застрахованої особи в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування.
Постановою Кабінету Міністрів України від 17.04.2019 № 328 затверджено Порядок організації ведення Електронного реєстру листків непрацездатності та надання інформації з нього (далі – Порядок № 328). Пунктами 4 та 8 Порядку визначено, що Реєстр формує та веде Пенсійний фонд України, який є володільцем інформації, що міститься в ньому. Реєстр функціонує як система накопичення, зберігання та використання електронних даних з використанням інформаційної інфраструктури реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування.
Відповідно до пункту 16 Порядку № 328 інформація з Реєстру надається територіальними органами Пенсійного фонду України в паперовій формі як витяг з Реєстру за усним зверненням застрахованої особи.
Тому, якщо за місцем роботи за сумісництвом електронний лікарняний листок не відображається у кабінеті страхувальника, застрахована особа може звернутися за відповідною інформацією до територіального органу Пенсійного фонду.
При відображенні листка непрацездатності у кабінеті страхувальника за місцем роботи за сумісництвом нарахування матеріального забезпечення здійснюється на підставі такого листка непрацездатності та довідки про середню заробітну плату за основним місцем роботи незалежно від того, відображається такий листок непрацездатності за основним місцем роботи, чи ні.
Щодо листків непрацездатності у паперовому та електронному вигляді, що видаються за одним страховим випадком, то пунктом 8 Порядку формування медичних висновків про тимчасову непрацездатність в Реєстрі медичних висновків в електронній системі охорони здоров’я, затвердженого наказом МОЗ від 01.06.2021 № 1066, передбачено, що для всіх закладів охорони здоров’я, які розпочали формування медичних висновків про тимчасову непрацездатність в Реєстрі медичних висновків в електронній системі охорони здоров’я в установленому порядку, з дати формування першого медичного висновку про тимчасову непрацездатність, а також із 01 жовтня 2021 року видача паперових листків непрацездатності забороняється, окрім таких випадків:
1) продовження та закриття листків непрацездатності, що були видані особам до 01 жовтня 2021 року;
2) спливу строку, протягом якого лікуючий лікар може внести зміни до медичного висновку про тимчасову непрацездатність в Реєстрі медичних висновків в електронній системі охорони здоров’я. У такому випадку рішення про видачу листка непрацездатності приймає лікарсько-консультативна комісія закладу охорони здоров’я, а за її відсутності керівник закладу;
3) застрахованій особі протягом двох місяців з дня народження дитини, зазначеного у свідоцтві про народження дитини – на підставі цього свідоцтва та рішення суду про усиновлення дитини;
4) виникнення технічних проблем (помилок) щодо передачі даних між Електронним реєстром листків непрацездатності та Реєстром медичних висновків в електронній системі охорони здоров’я, які призводять до неможливості формування електронного листка непрацездатності в Електронному реєстрі більше ніж протягом семи днів з дати створення медичного висновку про тимчасову непрацездатність – до усунення таких проблем (помилок).
У бланку листка непрацездатності, який видається у випадках, зазначених у цьому пункті, як продовження електронного листка непрацездатності, зазначається номер листка непрацездатності, який продовжується.
Враховуючи зазначене, у разі видачі паперового листка непрацездатності, який має дані про продовження електронного листка непрацездатності (номер випадку непрацездатності або номер електронного листка непрацездатності), комісія із соціального страхування підприємства, установи, організації може розглядати їх як один випадок тимчасової непрацездатності та приймати рішення щодо призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності.
У той же час повідомляємо, що лікуючий лікар не має технічної можливості сформувати медичний висновок про тимчасову непрацездатність, як продовження паперового листка непрацездатності по одному і тому ж страховому випадку.
У такому разі комісія із соціального страхування підприємства, установи, організації має право звернутися до робочих органів Фонду соціального страхування України з метою перевірки оформлення випадку тимчасової непрацездатності для подальшого прийняття рішення щодо призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності.
Щодо випадку, коли до кабінету страхувальника не надійшов первинний листок непрацездатності, а лише листки непрацездатності, які є продовженням, то в такому разі неможливо здійснити нарахування матеріального забезпечення без наявності первинного листка непрацездатності, оскільки він може містити певні позначки про порушення режиму чи інші, що може бути причиною відмови у наданні матеріального забезпечення. У такому випадку необхідно встановити причину відсутності у кабінеті страхувальника такого листка непрацездатності (створений на інше підприємство, взагалі не створений та ін.) та вирішити питання з органом Пенсійного фонду України щодо необхідності надання до фіскального органу Об’єднаного звіту з типом “Звітний” як “Довідковий” про застрахованих осіб, форма якого затверджена наказом Міністерства фінансів України від 13.01.2015 № 4, для ідентифікації особи. При цьому за необхідності комісія із соціального страхування може звернутися до органу Фонду соціального страхування України для перевірки видачі в установленому порядку листків непрацездатності.
Щодо ідентифікації в Реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування застрахованої особи, яка працює за сумісництвом, та страховий випадок у якої настав до подання роботодавцем звіту про сплату єдиного соціального внеску, то роз’яснення з цього питання надає Пенсійний фонд України.
Директор
Т. Михайленко