НАЦІОНАЛЬНЕ АГЕНТСТВО З ПИТАНЬ ЗАПОБІГАННЯ КОРУПЦІЇ
УПРАВЛІННЯ ДОПОМОГИ У ДОСЯГНЕННІ ДОБРОЧЕСНОСТІ
ЛИСТ
від 24.04.2023 р. № 200-03/8702-23
На посадових осіб юридичних осіб публічного права поширюються передбачені ст. 28 Закону України “Про запобігання корупції” (далі – Закон) вимоги щодо запобігання та врегулювання конфлікту інтересів.
Відповідно до п. 15 ч. 1 ст. 11 Закону Національне агентство надає роз’яснення, методичну та консультаційну допомогу з питань застосування положень Закону та прийнятих на його виконання нормативно-правових актів.
Це повноваження Національне агентство реалізує шляхом підготовки роз’яснень та методичних рекомендацій, які розміщені у Базі знань НАЗК1, і можуть бути використані необмеженим колом осіб, а також шляхом надання усних консультацій працівниками Контакт-центру.
З метою реалізації вищезазначеного повноваження Національне агентство підготувало Методичні рекомендації від 21.10.2022 № 13 “Щодо застосування окремих положень Закону України “Про запобігання корупції” стосовно запобігання та врегулювання конфлікту інтересів, дотримання обмежень щодо запобігання корупції”2 (далі – Методичні рекомендації).
У пп. 14.1.4 п. 14.1 розділу 14 Методичних рекомендацій наведено приклад, в якому зазначалось про наявність потенційного конфлікту інтересів у керівника закладу освіти, який одночасно працює за сумісництвом на іншій посаді в очолюваному ним закладі.
Керівник мистецької школи організовує діяльність школи та наділений повноваженнями приймати рішення організаційно-розпорядчого характеру стосовно усіх працівників мистецької школи, в тому числі і стосовно себе як працівника, який обіймає іншу посаду в мистецькій школі за сумісництвом.
У зв’язку з цим у сфері його службових повноважень наявний приватний інтерес, що може вплинути на об’єктивність та неупередженість прийняття ним рішень, вчинення дій стосовно себе як працівника-сумісника, що свідчить про наявність у нього потенційного конфлікту інтересів, який підлягає врегулюванню у встановленому законом порядку. Так, керівник мистецької школи повинен повідомити про потенційний конфлікт інтересів керівнику органу, до повноважень якого належить звільнення (ініціювання звільнення) з посади, а останній, у свою чергу, має вжити заходів зовнішнього врегулювання конфлікту інтересів (ст. ст. 29 – 34 Закону).
Разом з тим керівник мистецької школи може здійснювати викладацьку діяльність у цьому ж закладі, не займаючи іншу штатну посаду на умовах окремого трудового договору. У такій ситуації потенційний конфлікт інтересів у керівника мистецької школи не виникатиме.
У разі вирішення питань розподілу педагогічного навантаження, а також необхідності реалізації повноважень дискреційного характеру (обрання одного з альтернативних варіантів рішень) стосовно себе, в тому числі визначення рівня оплати праці, у нього виникатиме реальний конфлікт інтересів, який підлягатиме врегулюванню у встановленому законом порядку.
Якщо під час вирішення питання оплати праці його повноваження не мають дискреційного характеру, тобто є лише один можливий варіант встановлення розміру доплати за викладацьку діяльність (наприклад, як встановлення надбавки у зв’язку з роботою, яка передбачає доступ до державної таємниці), реальний конфлікт інтересів не виникатиме.
З ситуацією відсутності дискреційного характеру повноважень можна ознайомитися у прикладі 5 пп. 14.1.6 п. 14.1 розділу 14 Методичних рекомендацій.
Аналогічний по суті підхід застосовується і під час встановлення наявності/відсутності конфлікту інтересів у заступників керівників мистецьких шкіл під час зайняття ними викладацькою діяльністю за сумісництвом чи суміщенням.
Для отримання усної консультаційної допомоги щодо застосування положень Закону Ви можете звернутися до уповноваженого підрозділу (особи) з питань запобігання та виявлення корупції, утвореного (визначеної) відповідно до ст. 13-1 Закону (в органі, до сфери управління/підпорядкування якого належить школа).
____________
1 https://wiki.nazk.gov.ua
2 З Методичними рекомендаціями можна ознайомитися онлайн у Базі знань НАЗК: https://wiki.nazk.gov.ua (розділ “Конфлікт інтересів”; є можливість пошуку по контексту) або у форматі зручного посібника: https://bit.ly/3G8z7FM.
Керівник Управління допомоги у досягненні
доброчесності Національного агентства з
питань запобігання корупції
Ілона КАТУШИНСЬКА