НАЦІОНАЛЬНЕ АГЕНТСТВО УКРАЇНИ З ПИТАНЬ ДЕРЖАВНОЇ СЛУЖБИ
ЛИСТ
від 25.03.2024 р. № 3994/10-24
НАДС в межах повноважень розглянув […] звернення […] та повідомляє.
Статтею 13 Закону України “Про державну службу” (далі – Закон) передбачено, що НАДС, зокрема, видає у випадках, встановлених законом, нормативно-правові акти з питань державної служби, надає роз’яснення з питань застосування Закону та інших нормативно-правових актів у сфері державної служби.
Частиною першою статті 3 Закону визначено, що Закон регулює відносини, що виникають у зв’язку із вступом на державну службу, її проходженням та припиненням, визначає правовий статус державного службовця.
Відповідно до частини першої статті 5 Закону правове регулювання державної служби здійснюється Конституцією України, цим та іншими законами України, міжнародними договорами, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України, постановами Верховної Ради України, указами Президента України, актами Кабінету Міністрів України та центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері державної служби.
Статтею 83 Закону визначено підстави для припинення державної служби.
Державна служба припиняється:
1) у разі втрати права на державну службу або його обмеження (стаття 84 Закону);
2) у разі закінчення строку призначення на посаду державної служби (стаття 85 Закону);
3) за ініціативою державного службовця або за угодою сторін (стаття 86 Закону);
4) за ініціативою суб’єкта призначення (стаття 87 Закону);
5) у разі настання обставин, що склалися незалежно від волі сторін (стаття 88 Закону);
6) у разі незгоди державного службовця на проходження державної служби у зв’язку із зміною її істотних умов (стаття 43 Закону);
7) у разі виходу державного службовця на пенсію або досягнення ним 65-річного віку, якщо інше не передбачено законом;
8) у разі застосування заборони, передбаченої Законом України “Про очищення влади”;
9) з підстав, передбачених контрактом про проходження державної служби (у разі укладення) (стаття 881 Закону).
Закон не передбачає перенесення дати припинення проходження державної служби, зазначеної у наказі.
Відповідно до вимог статті 5 Закону України “Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану” у період дії воєнного стану допускається звільнення працівника з ініціативи роботодавця у період його тимчасової непрацездатності, а також у період перебування працівника у відпустці (крім відпустки у зв’язку вагітністю та пологами та відпустки для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку) із зазначенням дати звільнення, яка є першим робочим днем, наступним за днем закінчення тимчасової непрацездатності, зазначеним у документі про тимчасову непрацездатність, або першим робочим днем після закінчення відпустки.
Згідно зі статтею 64 Закону за невиконання або неналежне виконання посадових обов’язків, визначених Законом та іншими нормативно-правовими актами у сфері державної служби, посадовою інструкцією, а також порушення правил етичної поведінки та інше порушення службової дисципліни державний службовець притягається до дисциплінарної відповідальності у порядку, встановленому цим Законом.
Процедура здійснення дисциплінарних проваджень стосовно державних службовців визначається Порядком здійснення дисциплінарного провадження, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 04 грудня 2019 року № 1039.
Закон не містить поняття “службова перевірка”.
Статтею 55 Конституції України передбачено, що кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.
Окремо повідомляємо, що листи міністерств, інших центральних органів виконавчої влади мають лише роз’яснювальний (інформаційний) характер і не встановлюють правових норм.
З повагою
Голова
Наталія АЛЮШИНА