• Портал VOBU
  • Архів номерів
  • ІПК ДПСУ
  • Онлайн-практикуми
  • АгроVOBU
  • Передплата газети

TOMBAR

Document.VOBU.ua
Акція від ВОБУ
На захисті України
відтепер статті газети в аудіо
  • ПКУ
  • За видавниками
    • Верховна Рада
    • Кабінет Міністрів
    • Податкова
    • Міністерства
      • Мінфін
      • Мінекономіки
      • Мін’юст
      • Мінсоцполітики
      • Мінагрополітики
      • МОЗ
      • Мінгромад
      • МОН
      • Міненергетики
      • Мінінфраструктури
      • Мінпраці
    • Національний банк
    • Фонд соцстрахування
    • Держказначейство
    • Судові органи
    • Інші держоргани
      • Держпраці
      • Митна служба
      • Держкомзем
      • Держкомбуд
    • Міжнародні договори
  • За типами
    • Кодекси України
    • Закони
    • Постанови КМУ
    • Постанови
    • Накази
    • Листи
    • Інші документи
  • За напрямками
    • Бухгалтерський облік
      • Національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку
      • МСФЗ та МСБО
      • Інвентаризація
      • Методичні рекомендації з бухобліку
      • Бухоблік в бюджетних установах
    • Трудові відносини
      • Відпустки
      • Оплата праці
    • Податки
      • Адміністрування податків
      • Акциз
      • ПДВ
      • Трансфертне ціноутворення
      • Угоди про уникнення подвійного оподаткування
      • Узагальнюючі податкові консультації
    • Відрядження
    • Грошовий обіг
      • Валюта і валютні операції
    • РРО, каса
    • Земельні відносини
    • Нерухомість
    • Оренда
  • За галузями
    • Автомобільні перевезення
    • Промисловість
      • Добувна промисловість
      • Оборонна промисловість
    • Сільське господарство
    • ЗЕД
      • Угоди про вільну торгівлю
    • Бюджет
    • Будівництво
    • Освіта
    • Охорона здоров’я
  • Корисна інформація
    • Словник бухгалтерських термінів
    • Державні класифікатори
    • Довідкова інформація
    • Бланки та шаблони документів
No Result
View All Result
  • ПКУ
  • За видавниками
    • Верховна Рада
    • Кабінет Міністрів
    • Податкова
    • Міністерства
      • Мінфін
      • Мінекономіки
      • Мін’юст
      • Мінсоцполітики
      • Мінагрополітики
      • МОЗ
      • Мінгромад
      • МОН
      • Міненергетики
      • Мінінфраструктури
      • Мінпраці
    • Національний банк
    • Фонд соцстрахування
    • Держказначейство
    • Судові органи
    • Інші держоргани
      • Держпраці
      • Митна служба
      • Держкомзем
      • Держкомбуд
    • Міжнародні договори
  • За типами
    • Кодекси України
    • Закони
    • Постанови КМУ
    • Постанови
    • Накази
    • Листи
    • Інші документи
  • За напрямками
    • Бухгалтерський облік
      • Національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку
      • МСФЗ та МСБО
      • Інвентаризація
      • Методичні рекомендації з бухобліку
      • Бухоблік в бюджетних установах
    • Трудові відносини
      • Відпустки
      • Оплата праці
    • Податки
      • Адміністрування податків
      • Акциз
      • ПДВ
      • Трансфертне ціноутворення
      • Угоди про уникнення подвійного оподаткування
      • Узагальнюючі податкові консультації
    • Відрядження
    • Грошовий обіг
      • Валюта і валютні операції
    • РРО, каса
    • Земельні відносини
    • Нерухомість
    • Оренда
  • За галузями
    • Автомобільні перевезення
    • Промисловість
      • Добувна промисловість
      • Оборонна промисловість
    • Сільське господарство
    • ЗЕД
      • Угоди про вільну торгівлю
    • Бюджет
    • Будівництво
    • Освіта
    • Охорона здоров’я
  • Корисна інформація
    • Словник бухгалтерських термінів
    • Державні класифікатори
    • Довідкова інформація
    • Бланки та шаблони документів
No Result
View All Result
Document.VOBU.ua
No Result
View All Result
Home За типами Листи

Лист Мінекономрозвитку від 11.12.2018 р. № 3304-04/54265-06 “Щодо розрахунку ціни на природний газ”

07.10.2019
у Листи, Мінекономіки, Публічні закупівлі
0
0
SHARES
281
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter
Print Friendly, PDF & Email

МІНІСТЕРСТВО ЕКОНОМІЧНОГО РОЗВИТКУ І ТОРГІВЛІ УКРАЇНИ

ЛИСТ

від 11.12.2018 р. № 3304-04/54265-06

Щодо розрахунку ціни на природний газ

До Міністерства економічного розвитку і торгівлі України надходять численні звернення суб’єктів сфери публічних закупівель щодо необхідності внесення змін до договорів, укладених за результатами проведених процедур закупівель, у зв’язку з постійним коливанням ціни на ринку природного газу.

З метою вирішення проблемних питань щодо підвищення ціни на природний газ у договорах про закупівлю Мінекономрозвитку згідно наказу від 18.07.2018 № 980 створено Міжвідомчу робочу групу, до складу якої увійшли: Мінекономрозвитку, Антимонопольний комітет України, НАК “Нафтогаз України”, ПАТ “Укргазвидобування”, ДП “Держзовнішінформ”, Торгово-промислова палата України, ПАТ “Укрпошта”, Київська школа економіки.

Міжвідомчою робочою групою було вивчено питання, що впливає на зміну ціни на ринку природного газу, як суб’єкти сфери публічних закупівель змінюють ціни в укладених договорах за результатами проведених процедур закупівель та запропоновано оптимальний підхід до порядку зміни ціни в договорах за умови волатильності ринку природного газу.

Закон України “Про публічні закупівлі” (далі – Закон) встановлює правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави та територіальної громади.

Разом з тим, частиною четвертою статті 36 Закону передбачено випадки зміни істотних умов договору про закупівлю.

Так, частиною четвертою статті 36 Закону встановлено, що умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту тендерної пропозиції за результатами аукціону (у тому числі ціни за одиницю товару) переможця процедури закупівлі або ціни пропозиції учасника у разі застосування переговорної процедури. Істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадку зміни встановленого згідно із законодавством органами державної статистики індексу споживчих цін, зміни курсу іноземної валюти, зміни біржових котирувань або показників Platts, регульованих цін (тарифів) і нормативів, які застосовуються в договорі про закупівлю, у разі встановлення в договорі про закупівлю порядку зміни ціни.

Звертаємо увагу, що обов’язковою складовою тендерної документації згідно пункту 7 частини другої статті 22 Закону є проект договору про закупівлю з обов’язковим зазначенням порядку змін його умов.

Замовник самостійно складає проект договору та обов’язково включає порядок зміни істотних умов такого договору, який може містити виключно випадки, передбачені статтею 36 Закону.

Вимога щодо порядку зміни істотних умов може використовуватись для конкретизації випадків під час виконання договору сторонами щодо необхідності, наприклад, документального обґрунтування підтвердження змін або обставин, що відбулися; фіксації розміру таких змін (якщо вони виражені у вартісних/процентних показниках); фіксації виду валюти, зміни біржових котирувань для здійснення відповідних розрахунків і дій сторін такого договору у разі настання таких підстав.

Крім того, договір про закупівлю укладається відповідно до вимог тендерної документації та пропозиції учасника-переможця.

Згідно з дослідженням Київської школи економіки ціновим орієнтиром при визначенні ціни на газ можуть бути біржові ціни на міжнародних (європейських) хабах, на яких закуповується газ, який імпортери поставляють на український ринок, і відповідно на ціну якого орієнтуються постачальники під час продажу газу внутрішнього видобутку споживачам.

При цьому серед європейських бірж для українського ринку публічних закупівель природного газу найбільш релевантними є котирування на голландському хабі Title Transfer Facility (TTF) та німецьких хабах NetConnect Germany (NCG) та Gaspool. Відмінності у тренді цін на цих хабах мінімальні та традиційно для розрахунку ціни імпортного паритету на українському ринку використовують дані німецького хабу NCG, тому вважаємо доцільним використовувати для формульного ціноутворення змін на газ саме котирування на NCG. Разом з тим, замовники можуть використовувати котирування на інших хабах або середнє значення між ними самостійно.

Через дію законодавчих обмежень, які не дозволяють для публічних закупівель використовувати ф’ючерсні контракти, майже неможливо врахувати сезонні коливання на ринку природного газу, як це відбувається на світовому ринку. Крім того, ціна на газ протягом останніх десятиліть стає дедалі більш волатильною, що суттєво обмежує можливості прогнозування в рамках лінійних моделей, а у багатьох постачальників та замовників може бракувати об’єктивних можливостей використовувати більш складні моделі для врахування усіх потенційних ризиків.

За таких умов об’єктивно виникає потреба в укладанні додаткових угод для коригування ціни. При цьому визначення нової ціни може бути врегульовано за допомогою формули, яка враховуватиме коливання офіційного курсу НБУ гривні відносно, наприклад, євро та ціни на європейських хабах, наприклад, NCG.

Також формула може враховувати котирування на природний газ на Українській енергетичній біржі, але з обмеженням ваги цих котирувань відповідною долею відкритого ринку природного газу в Україні (наразі пропонуємо використовувати 5 %).

У свою чергу, міжвідомчою робочою групою проведено наради, на яких було напрацьовано механізм ціноутворення на природний газ, що передбачає використання наступної формули:

CP = PCP х Kc / Kb + (Avg NCG – NCG bas) х CV х Kc х 0,95 х 1,2 + (Avg UEEx – UEEx bas) х 0,05,

де:

CP – уточнена ціна у гривнях за 1000 м 3 природного газу (з ПДВ);

PCP – попередня ціна у гривнях за 1000 м 3 природного газу (з ПДВ);

Kc – середнє арифметичне офіційного курсу НБУ гривні щодо євро за п’ять попередніх банківських днів до дня уточнення ціни;

(https://bank.gov.ua/control/uk/curmetal/detail/currency?period=daily);

Kb – офіційний курс НБУ гривні щодо євро в день попереднього уточнення ціни (укладення договору);

Avg NCG – середнє арифметичне щоденних котирувань NCG Month+1 за 20 попередніх біржових днів до дня уточнення ціни;

Розрахунок Avg NCG:

Avg NCG = (NCG new-1 + … + NCG new-20) / 20,

де NCG new-1 – котирування NCG Month+1 в попередній біржовий день до дня уточнення ціни, євро за МВт×год,

NCG new-20 – котирування NCG Month+1 в день за 20 днів до дня уточнення ціни, євро за МВт×год;

NCG bas – котирування NCG Month+1 в день попереднього уточнення ціни (укладення договору), євро за МВт×год.

Для використання котирувань на хабі NCG замовники можуть обрати наступні інформаційні джерела: біржова платформа PEGAS (загальноєвропейська платформа для торгівлі газом, https://www.powernext.com/futures-market-data) або дані міжнародних агенцій Argus, Bloomberg, ICIS, Platts, Thomson Reuters.

CV – коефіцієнт теплотворності природного газу, який відображає співвідношення одиниць енергії (МВт×год) та об’єму (1000 куб. метрів) і визначається відповідно до інформації, наведеної на офіційному веб-сайті оператора газотранспортної системи Словаччини компанії “Eustream, a. s.”, значення на дату уточнення ціни – за даними Eustream Budince point (Measured value), що доступні за посиланням https://tis.eustream.sk/TisWeb/#/?nav=bd.gcv.

Також замовники можуть використовувати середнє арифметичне щоденних показників коефіцієнта теплотворності природного газу Eustream Budince point (Measured value) за 20 попередніх днів до дня уточнення ціни або середнє значення Eustream Budince point (Measured value) за попередній рік (наприклад, за період з 15.11.2017 до 15.11.2018 середнє значення дорівнює 10,5743 МВт×год/1000 м3).

Avg UEEx – середньозважена ціна на природний газ Української енергетичної біржи на ресурс місяця початку поставки природного газу, на який уточняється ціна, в попередній біржовий день до дня уточнення ціни (з ПДВ);

UEEx bas – середньозважена ціна на природний газ Української енергетичної біржи на ресурс поточного місяця (з ПДВ) на день попереднього уточнення ціни (укладення договору).

https://www.ueex.com.ua/exchange-quotations/Natural+gas/

Довідково:

Як знайти дані NCG Month+1 на https://www.powernext.com/futures-market-data: в розділі “All contracts” обрати хаб NCG та котирування Month+1 на відповідну дату (наведено на малюнку).

При цьому інформація про котирування може надаватися суб’єктами як безпосередньо міжнародними агентствами, так і, наприклад, ДП “Держзовнішінформ”, Торгово-промисловою палатою України та іншими суб’єктами, які володіють інформацією про котирування.

Також замовник може передбачити в договірних умовах зміну ціни та укладання додаткової угоди лише при зміні ціни за формульним ціноутворенням у разі збільшення встановленого значення, наприклад, на 5 %. У разі необхідності можна вказати періодичність перегляду ціни для укладання додаткових угод.

У свою чергу, пропонуємо ознайомитись з прикладом розрахунку зміни ціни на природний газ у договорі про закупівлю із застосуванням формули:

Відділом освіти укладено договір із газовою компанією на постачання 400000 кубічних метрів природного газу на суму 2992000 грн з ПДВ. Ціна за 1000 кубічних метрів газу на момент укладення договору – 7480 грн з ПДВ.

Через 2 місяці спостерігається зміна ціни на ринку природного газу. За умови застосування запропонованого порядку зміни ціни:

Ціна за 1000 кубічних метрів газу на дату укладання додаткової угоди (далі – CP).

CP = PCP х Kc / Kb + (Avg NCG – NCG bas) х CV х Kc х 0,95 х 1,2 + (Avg UEEx – UEEx bas) х 0,05 = 7480 х 32,2940 / 31,4614 + (27,32 – 24,221) х 10,5743 х 32,2940 х 0,95 х 1,2 + (12371,49 – 10444,85) х 0,05 = 7677,95 + 1206,42 + 96,33 = 8980,70 (грн з ПДВ).

Таким чином, за умови застосування запропонованого порядку зміни ціни ціна на газ може бути підвищена на 20,06 % згідно з реальним зростанням ціни газу на європейських хабах.

Так, при застосуванні формульного ціноутворення постачальники не матимуть підстав демпінгувати та пропонувати занижену ціну на аукціоні, оскільки підвищення буде залежати від реальних змін ціни на ринку.

Отже, завдяки використанню наведеного порядку зміни ціни замовник отримає проведення аукціону із реальною ціною на газ та прозору зміну ціни за умов волатильності ринку.

З огляду на викладене, рекомендуємо замовникам у разі здійснення закупівлі природного газу зазначати порядок зміни істотних умов в проекті договору та договорі про закупівлю з використанням механізму ціноутворення на природний газ у вигляді вищенаведеної формули.

Одночасно зазначаємо, що листи Міністерств не встановлюють норм права, носять виключно рекомендаційний та інформативний характер.

Перший заступник
Міністра економічного
розвитку і торгівлі України

М. Нефьодов

Теги: публічні закупівлі
Попередня публікація

Лист Мінсоцполітики від 01.03.2019 р. № 247/0/206-19 “Щодо видання наказу про утримання аліментів із заробітної плати працівника”

Наступна публікація

Закон України від 13.04.2017 р. № 2019-VIII “Про ринок електричної енергії”

Наступна публікація

Закон України від 13.04.2017 р. № 2019-VIII "Про ринок електричної енергії"

Залишити відповідь Скасувати коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

No Result
View All Result

Недавні записи

  • Постанова КМУ від 22.08.2025 р. “Деякі питання державної установи “Офіс із залучення та підтримки інвестицій””
  • Постанова КМУ від 20.08.2025 р. № 1009 “Про затвердження Порядку обстеження земельних ділянок, щодо яких прийнято рішення про надання податкових пільг із сплати місцевих податків та/або зборів у зв’язку з визнанням земельних ділянок непридатними для використання через потенційну загрозу їх забруднення вибухонебезпечними предметами”
  • Постанова КМУ від 20.08.2025 р. № 1003 “Про початок навчального року під час воєнного стану в Україні”
  • Постанова КМУ від 15.08.2025 р. № 993 “Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України щодо управління військовим майном”
  • Важливі зміни до Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів (постанова КМУ від 30.12.2022 №1487)

Останні коментарі

  • Марія до Типовий індивідуальний договір про надання послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення з обслуговуванням внутрішньобудинкових систем
  • Інна до Меню-вимога на видачу продуктів харчування [держсектор]
  • ФОП продає свою продукцію іншим ФОПам: з РРО чи ні – Газета "Все про бухгалтерський облік" до Закон України “Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг” від 06.07.95 р. № 265/95-ВР
  • Реалізація власної продукції та супутніх послуг: з РРО чи без – Газета "Все про бухгалтерський облік" до Закон України “Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг” від 06.07.95 р. № 265/95-ВР
  • Чи можна застосовувати електронні чеки ПРРО в інтернет-торгівлі – Газета "Все про бухгалтерський облік" до Закон України “Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг” від 06.07.95 р. № 265/95-ВР

Browse by Category

  • Автомобільні перевезення
  • Адміністрування податків
  • Акциз
  • Бланки звітності
  • Будівництво
  • Будівництво
  • Бухоблік
  • Бюджет
  • Верховна Рада
  • Верховний Суд
  • Видавнича справа
  • Відпустки
  • Відрядження
  • Господарські договогри
  • Готельний бізнес
  • Гральний бізнес
  • Громадське харчування
  • Грошовий обіг
  • Держказначейство
  • Держкомбуд
  • Держкомзем
  • Держмитслужба
  • Держпраці
  • Добувна промисловість
  • Договори
  • Документи з інвентаризації
  • Екоподаток
  • Єдиний податок
  • ЄСВ
  • За видавниками
  • За типами
  • Загальне
  • Закони
  • Запаси
  • Заяви та інші документи
  • Збройні сили
  • Звітність грального бізнесу
  • Звітність добувної промисловості
  • Звітність з єдиного податку
  • Звітність з ПДВ
  • Звітність з плати за землю
  • Звітність з податку на доходи та ЄСВ
  • Звітність з податку на нерухомість
  • Звітність з податку на прибуток
  • Звітність з трансфертного ціноутворення
  • Звітність щодо місцевих податків
  • ЗЕД
  • Земельні відносини
  • Інвентаризація
  • Інші держоргани
  • Інші документи
  • Інші форми звітності
  • Кабінет Міністрів
  • Кодекси
  • Комунальне господарство
  • Листи
  • Лісове господарство
  • Ліцензування
  • МВС
  • Митна служба
  • Міжнародні договори
  • Мін'юст
  • Мінагрополітики
  • Мінгромад
  • Міндовкілля
  • Мінекології
  • Мінекономіки
  • Міненергетики
  • Мінінфраструктури
  • Міністерство оборони
  • Мінкультури
  • Міносвіти
  • Мінпраці
  • Мінпромполітики
  • Мінрегіонбуд
  • Мінрегіонполітики
  • Мінрегіонрозвитку
  • Мінреінтеграції
  • Мінсоцполітики
  • Мінтранс
  • Мінфін
  • Мінцифри
  • Місцева влада
  • Місцеві органи влади
  • МОЗ
  • МОН
  • МОУ
  • МШП
  • НАДС
  • НАЗК
  • Накази
  • Національний банк
  • Нематеріальні активи
  • Неприбуткові організації
  • Нерухомість
  • НКРЕКП
  • НКЦПФР
  • Оборонна промисловість
  • Оплата праці
  • Оренда
  • ОСББ
  • Освіта
  • Основні засоби
  • Охорона здоров'я
  • Охорона праці
  • ПДВ
  • ПДФО
  • Пенсійний фонд
  • Первинні документи
  • Первинні документи ЗСУ
  • Перевезення
  • Перевірки
  • Плата за землю
  • Податки
  • Податкова
  • Податок на нерухомість
  • Податок на прибуток
  • Постанови
  • Постанови КМУ
  • Праця і зарплата
  • Президент України
  • Промисловість
  • Публічні закупівлі
  • Рентна плата
  • Рішення
  • Роз'яснення
  • Розпорядження
  • РРО, каса
  • Сільське господарство
  • Соцстрахування
  • Статистика
  • Статистична звітність
  • Судові органи
  • Торгівля
  • Транспорт
  • Трансфертне ціноутворення
  • Трудові відносини
  • Трудові договори
  • Туристична діяльність
  • ФДМУ
  • Фінансова звітність
  • Фінансові послуги
  • Фінмоніторинг
  • Фонд соцстрахування
  • Фондовий ринок
  • Сайт газети
  • Передплатити газету
  • Карта сайту

Copyright © газета "Все про бухгалтерський облік", 2020-2024   тел: (044) 365-02-82, (067) 325-60-58            

No Result
View All Result
  • ПКУ
  • За видавниками
    • Верховна Рада
    • Кабінет Міністрів
    • Податкова
    • Міністерства
      • Мінфін
      • Мінекономіки
      • Мін’юст
      • Мінсоцполітики
      • Мінагрополітики
      • МОЗ
      • Мінгромад
      • МОН
      • Міненергетики
      • Мінінфраструктури
      • Мінпраці
    • Національний банк
    • Фонд соцстрахування
    • Держказначейство
    • Судові органи
    • Інші держоргани
      • Держпраці
      • Митна служба
      • Держкомзем
      • Держкомбуд
    • Міжнародні договори
  • За типами
    • Кодекси України
    • Закони
    • Постанови КМУ
    • Постанови
    • Накази
    • Листи
    • Інші документи
  • За напрямками
    • Бухгалтерський облік
      • Національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку
      • МСФЗ та МСБО
      • Інвентаризація
      • Методичні рекомендації з бухобліку
      • Бухоблік в бюджетних установах
    • Трудові відносини
      • Відпустки
      • Оплата праці
    • Податки
      • Адміністрування податків
      • Акциз
      • ПДВ
      • Трансфертне ціноутворення
      • Угоди про уникнення подвійного оподаткування
      • Узагальнюючі податкові консультації
    • Відрядження
    • Грошовий обіг
      • Валюта і валютні операції
    • РРО, каса
    • Земельні відносини
    • Нерухомість
    • Оренда
  • За галузями
    • Автомобільні перевезення
    • Промисловість
      • Добувна промисловість
      • Оборонна промисловість
    • Сільське господарство
    • ЗЕД
      • Угоди про вільну торгівлю
    • Бюджет
    • Будівництво
    • Освіта
    • Охорона здоров’я
  • Корисна інформація
    • Словник бухгалтерських термінів
    • Державні класифікатори
    • Довідкова інформація
    • Бланки та шаблони документів

Copyright © газета "Все про бухгалтерський облік", 2020-2024   тел: (044) 365-02-82, (067) 325-60-58