ДЕРЖАВНА СЛУЖБА СТАТИСТИКИ УКРАЇНИ
РОЗ’ЯСНЕННЯ
від 24.12.2020 р. № 19.1.2-12/30-20
ЗАТВЕРДЖУЮ
Голова Державної служби статистики
____________ Ігор ВЕРНЕР
24 грудня 2020 року
Роз’яснення щодо показників форми державного статистичного спостереження № 1-ціни (послуги) (квартальна) “Звіт про ціни виробників послуг”
I. Загальні положення
1. Ці Роз’яснення містять інформацію щодо показників та змісту форми державного статистичного спостереження № 1-ціни (послуги) (квартальна) “Звіт про ціни виробників послуг” (далі – форма).
У формі передбачено 3 розділи про ціни на послуги, що надаються національним підприємствам на економічній території України (B to B), домашнім господарствам на економічній території України (B to C), на зовнішні ринки (B to E).
2. Показники форми ґрунтуються на даних первинних документів бухгалтерського обліку (податкові, товарно-транспортні накладні тощо) або відповідних актів, що підтверджують реалізацію послуги.
3. Значення показників форми мають формат представлення в числах:
- показник “Ціна реалізації за одиницю послуги на 15 число кожного місяця кварталу без податків” (одиниця вимірювання – гривень) – із двома десятковими знаками (після коми);
- показник “Обсяг реалізованих послуг без ПДВ за попередній рік” (одиниця вимірювання – тисяч гривень) – у цілих числах.
4. За відсутності даних відповідні графи форми містять прочерки.
II. Показники форми
1. Графа “Код місяця” містить коди місяця, де 1 – перший місяць, 2 – другий місяць, 3 – третій місяць кварталу.
2. Графа “Найменування послуги” містить повне найменування конкретної послуги, яка відбирається за такими критеріями:
- послуга переважає за обсягами реалізованих послуг у загальному обсязі реалізованих послуг, характеризується постійними споживчими якостями й відображає динаміку цін цього виду послуг;
- послуга освоєна, її реалізація планується на тривалий період;
- реалізація послуги здійснюється постійним покупцям за однаковими умовами продажу.
Кількість послуг, які відбираються, залежить від асортименту, обсягів їх реалізації та може коливатися від 2 до 6.
Якщо графа “Найменування послуги” містить дані, відповідно, дані мають містити також графи “Специфікація послуги”, “Код методу ціноутворення”, “Одиниця вимірювання” та “Код послуги за підкатегорією ОНП-2020”.
Якщо у звіті за I квартал є дані щодо найменування послуги, то обов’язково повинні бути дані щодо обсягу реалізованих послуг без ПДВ за попередній рік.
3. Графа “Специфікація послуги” містить опис специфікації послуги, уключаючи:
- технічні характеристики (обсяг послуг, відстань транспортування, вид товару, пов’язаного із транзакцією, перелік складових, які включено до послуги тощо);
- умови реалізації (з передоплатою/без передоплати);
- форму оплати (готівкова/безготівкова);
- надання знижок (розмір знижки, умови її надання (постійний клієнт, акційна пропозиція тощо);
- тип споживача (промислові підприємства, підприємства невиробничої сфери, будівельні організації, державні органи та організації, торговельні компанії, некомерційні організації тощо).
Якщо графа “Специфікація послуги” містить дані, відповідно, дані мають містити також графи “Найменування послуги”, “Код методу ціноутворення”, “Одиниця вимірювання” та “Код послуги за підкатегорією ОНП-2020”.
4. Графа “Код методу ціноутворення” містить коди методів ціноутворення, які застосовуються для формування ціни на послугу у звітному кварталі (1 – пряме використання цін на повторні послуги; 2 – контрактне ціноутворення; 3 – одиниці вартості продукції; 4 – відсоткової оплати; 5 – компонентів; 6 – оцінки моделі; 7 – ціноутворення на основі робочого часу; 8 – маржинального ціноутворення).
Метод прямого використання цін на повторні послуги передбачає застосування цін реальних транзакцій для однієї і тієї ж послуги (або пакетів послуг) протягом послідовних періодів спостереження.
За методом контрактного ціноутворення наводиться ціна реальної транзакції послуги, заснована на контракті, за яким ціни встановлюються більш ніж на один період, у момент підписання або відновлення контракту. Вказаний метод застосовується за спільної дії таких умов: обрана одиниця послуг неодноразово надається в межах одного контракту протягом багатьох періодів спостереження; ціни відображають одну й ту ж послугу в кожному періоді спостереження. Якщо контрактом обумовлений період, протягом якого надається послуга постійної якості за певною ціною, ця ціна використовується при складанні індексу на весь термін дії договору.
Метод одиниці вартості продукції передбачає, що ціна послуги визначається шляхом ділення вартості надання послуг на кореспондуючі обсяги.
Метод відсоткової оплати використовується для вимірювання цін реальної транзакції послуг, які прив’язані до транзакцій товарів. За цим методом процентна плата й вартість товару, пов’язаного із транзакцією, використовуються для оцінки ціни послуг шляхом множення відсотка на вартість товару.
За методом компонентів послуга ділиться на ряд ключових компонентів, які оцінюються окремо. Ціноутворення базується на основі цін реальних транзакцій, компоненти яких були об’єднані з метою формування ціни реалізації кінцевої послуги.
Метод оцінки моделі зазвичай застосовується, якщо продукт є унікальним. Метод полягає у визначенні стандартизованого продукту, який уважається репрезентативним. Для кожного періоду спостерігається ціна “запропонованої” моделі з урахуванням умов ринку.
Метод ціноутворення на основі робочого часу застосовується, якщо ціна наданої кінцевої послуги визначається часом, витраченим на її надання.
Метод маржинального ціноутворення використовується для оцінки динаміки цін на послуги, які пов’язані з трансформацією продуктів у просторі або часі. Ціна послуги оцінюється як різниця між ціною, сплаченою постачальником послуг, і ціною, яку платить кінцевий споживач у один і той же період часу.
Якщо графа “Код методу ціноутворення” містить дані, відповідно, дані мають містити також графи “Найменування послуги”, “Специфікація послуги”, “Одиниця вимірювання” та “Код послуги за підкатегорією ОНП-2020”.
5. Графа “Одиниця вимірювання” містить одиницю вимірювання послуги, щодо якої надається ціна.
6. Графа “Код послуги за підкатегорією ОНП-2020” уключає код послуги за підкатегорією Основної номенклатури продукції (ОНП-2020), затвердженої наказом Держстату від 08 січня 2020 року № 31 (зі змінами), яка розміщена на вебсайті Держстату (www.ukrstat.gov.ua) у розділі “Методологія та класифікатори”.
7. Показник “Ціна реалізації за одиницю послуги на 15 число кожного місяця кварталу без податків” у звітному кварталі містить дані про ціни, що фактично склалися на 15 число кожного місяця звітного кварталу на послуги, що надаються національним підприємствам на економічній території України (B to B), домашнім господарствам на економічній території України (B to C), на зовнішні ринки (B to E).
Дані про ціни кожного місяця звітного кварталу мають відповідати рядкам з кодами місяця у графі “Код місяця”.
Ця ціна не включає податки (податок на додану вартість, акцизний податок тощо), субсидії, що підлягають отриманню виробником, та транспортні витрати, які окремо нараховує виробник. Ціна включає будь-які знижки та доплати, що можуть застосовуватися до клієнтів.
Послуга вважається реалізованою після оформлення документів незалежно від надходження платежів за неї.
Якщо підприємство реалізовувало послуги декільком клієнтам, то обирається ціна послуги з найбільшої за обсягом партії за однакових умов реалізації послуги (форма розрахунку – готівкова, безготівкова; умови здійснення оплати – передоплата, оплата за фактом надання послуги; тип контракту – довгостроковий, короткостроковий; тип ринку – національним підприємствам на економічній території України, домашнім господарствам на економічній території України, зовнішні ринки; тип споживача – промислові підприємства, підприємства невиробничої сфери, будівельні організації, державні органи та організації, торговельні компанії, некомерційні організації тощо; обсяги послуги та ін.).
Якщо на підприємстві відсутня реалізація послуги на 15 число, показується ціна послуги з найбільшої за обсягом партії, яка реалізована в найближчий до зазначеної дати день кожного місяця звітного кварталу.
Щоквартально спостерігаються ціни на послуги однакової якості.
Якщо підприємство повністю припинило виробництво послуги, за якою проводиться спостереження, то здійснюється заміна на аналогічну послугу, що реалізується цим виробником.
При включенні нової послуги в спостереження щодо неї зазначається ціна як за звітний квартал, так і за попередній.
8. Показник “Ціна реалізації за одиницю послуги на 15 число кожного місяця кварталу без податків” у попередньому кварталі містить дані про ціни, за якими були реалізовані послуги національним підприємствам на економічній території України (B to B), домашнім господарствам на економічній території України (B to C), на зовнішні ринки (B to E) у попередньому кварталі.
9. Графа “Код причини зміни ціни” містить коди причин зміни цін на послуги у звітному кварталі (1 – нова калькуляція; 2 – вартість паливно-мастильних матеріалів; 3 – вартість матеріалів; 4 – ціни на енергоносії, воду, оренду приміщень; 5 – курси валют; 6 – витрати на заробітну плату; 7 – попит; 8 – відсутність реалізації; 9 – акційна пропозиція; 10 – інше).
Якщо причин зміни ціни декілька, то коди наводяться через кому.
Якщо дані щодо ціни реалізації за одиницю послуги на 15 число кожного місяця звітного кварталу дорівнюють даним щодо ціни реалізації за одиницю послуги на 15 число попереднього місяця звітного кварталу, то графа “Код причини зміни ціни” не містить даних.
10. Показник “Обсяг реалізованих послуг без ПДВ за попередній рік” містить дані щодо обсягів реалізованих послуг без ПДВ (відповідно до послуг, наведених у графі “Найменування послуги”) за попередній рік у тисячах гривень (дані відображаються лише у звіті за перший квартал).
Обсяг реалізованих послуг без ПДВ визначений за ціною постачання одиниці послуги без урахування податку на додану вартість, що зазначена в оформлених як підстава для розрахунків із покупцями (замовниками) документах (уключаючи послуги за бартерним контрактом).
Цей показник не включає:
- вартість послуг власного виробництва для внутрішніх потреб підприємства;
- суми отриманих субсидій і дотацій на виробництво (уключаючи суми, отримані з бюджету на покриття пільг, наданих окремим категоріям громадян);
- фінансові доходи (дивіденди, відсотки, роялті), якщо фінансова діяльність не є основною для підприємства;
- суми попередньої оплати, авансу в рахунок оплати послуг;
- вартість зворотної тари;
- надані після дати реалізації знижки.
Директор департаменту
статистики цін
Ольга КАЛАБУХА