МІНІСТЕРСТВО ФІНАНСІВ УКРАЇНИ
ЛИСТ
від 28.12.2023 р. № 26100-05-10/36962
Суб’єктам первинного фінансового моніторингу,
громадським організаціям, громадським спілкам, органам професійного самоврядування
(за списком)
Про подання звітності у сфері фінансового моніторингу
Суб’єкти аудиторської діяльності; бухгалтери; суб’єкти господарювання, що надають послуги з бухгалтерського обліку; суб’єкти господарювання, що здійснюють консультування з питань оподаткування; суб’єкти господарювання, що надають посередницькі та/або консультаційні послуги під час здійснення операцій з нерухомим майном; суб’єкти господарювання, які здійснюють торгівлю за готівку дорогоцінними металами і дорогоцінним камінням та виробами з них; суб’єкти господарювання, які проводять лотереї та/або азартні ігри; суб’єкти господарювання, які здійснюють торговельну діяльність культурними цінностями та/або надають посередницькі послуги в такій діяльності, згідно з пунктом 7 частини другої статті 6 Закону України “Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення” (далі – Закон) належать до спеціально визначених суб’єктів первинного фінансового моніторингу (крім осіб, які надають послуги в рамках трудових правовідносин).
Відповідно до пункту 3 частини першої статті 18 Закону державне регулювання і нагляд у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення (далі – запобігання та протидія) здійснюється щодо зазначених вище суб’єктів первинного фінансового моніторингу Міністерством фінансів України.
Пунктом 26 частини другої статті 8 Закону встановлено, що суб’єкти первинного фінансового моніторингу зобов’язані виконувати вчинені на підставі, у межах повноважень та у спосіб, передбачені законодавством у сфері запобігання та протидії, вимоги Міністерства фінансів України щодо виконання вимог законодавства у сфері запобігання та протидії.
Міністерство фінансів України видало наказ від 09.12.2022 № 422 “Деякі питання формування адміністративної звітності Міністерством фінансів України як суб’єктом державного фінансового моніторингу у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення”, який зареєстровано в Міністерстві юстиції України 22.12.2022 за № 1664/39000 (далі – наказ № 422).
Наказом № 422 затверджено:
1) форму звітності № 2-фінмон (річна) “Адміністративна звітність Міністерства фінансів України як суб’єкта державного фінансового моніторингу у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення” та ввести її в дію, починаючи зі звіту за 2022 рік (далі – Звіт);
2) Інструкцію щодо заповнення та подання форми звітності № 2-фінмон (річна) “Адміністративна звітність Міністерства фінансів України як суб’єкта державного фінансового моніторингу у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення” (далі – Інструкція).
Частиною другою наказу № 422 встановлено, що суб’єктам первинного фінансового моніторингу (далі – СПФМ) необхідно до 11 числа після звітного періоду подавати Звіт Міністерству фінансів України.
СПФМ заповнюють рядки 1 – 38 розділу II Звіту. За відсутності даних ставиться прочерк.
Інформація в зазначених рядках відображає, зокрема, такі показники:
загальна кількість клієнтів СПФМ, зокрема, клієнтів СПФМ:
– яким встановлено низький, середній, високий, неприйнятно високий ризик ділових відносин (фінансової операції без встановлення ділових відносин);
– стосовно яких СПФМ установлено факт їх належності до національних публічних діячів, до іноземних публічних діячів, до діячів, які виконують публічні функції в міжнародних організаціях;
– стосовно яких СПФМ установлено факт їх належності до членів сімей національних публічних діячів, іноземних публічних діячів, діячів, які виконують публічні функції в міжнародних організаціях;
– стосовно яких СПФМ установлено факт їх належності до осіб, пов’язаних з національними публічними діячами, іноземними публічними діячами, діячами, які виконують публічні функції в міжнародних організаціях;
– стосовно яких СПФМ установлено факт їх належності до національних публічних діячів із низьким ризиком, із середнім ризиком, із високим ризиком, із неприйнятно високим рівнем ризику.
загальна кількість випадків відмови СПФМ від встановлення (підтримання) ділових відносин, від проведення фінансової операції;
кількість фінансових операцій (послуг), здійснених (наданих) СПФМ;
загальний обсяг (сума) фінансових операцій (послуг), здійснених (наданих) СПФМ;
загальний обсяг (сума) фінансових операцій із видачі (виплати) виграшів (призів) суб’єктами господарювання, які проводять лотереї та/або азартні ігри:
– із обміну коштів на ігрові замінники гривні суб’єктами господарювання, які проводять азартні ігри;
– із обміну ігрових замінників гривні на кошти суб’єктів господарювання, які проводять азартні ігри;
– із прийняття ставок у лотерею, повернення ставок у лотерею та видачі (виплати) виграшів (призів) у лотерею, які здійснюються розповсюджувачами лотерей від імені та за рахунок такого суб’єкта господарювання;
– інформацію про які надіслано до Держфінмоніторингу за ознаками порогових фінансових операцій суб’єктами господарювання, які проводять лотереї та/або азартні ігри.
загальний обсяг (сума) фінансових операцій, інформацію про які надіслано до Держфінмоніторингу;
загальний обсяг (сума) фінансових операцій, у проведенні яких СПФМ було відмовлено, зокрема у проведенні яких СПФМ було відмовлено у зв’язку з:
– неможливістю здійснення ідентифікації та/або верифікації клієнта;
– сумнівом стосовно того, що особа виступає від власного імені;
– встановленням клієнту неприйнятно високого ризику;
– ненаданням клієнтом необхідних для здійснення належної перевірки клієнта документів чи відомостей;
– встановленням факту подання клієнтом чи його представником недостовірної інформації або подання інформації з метою введення в оману;
– тим, що вони містять ознаки підозрілої фінансової операції;
– тим, що вони є підозрілими.
Розділи Звіту, до яких СПФМ не вносять відомості, ними не заповнюються та відповідна інформація не подається (абзац перший підпункту 1 пункту 2 розділу II Інструкції).
Підпунктом 1 пункту 2 розділу II Інструкції встановлено, що заповнений Звіт СПФМ подають до Мінфіну разом із супровідним листом. За наявності зауважень та/або застережень до показників Звіту така інформація зазначається у супровідному листі.
Відповідно до абзацу першого пункту 6 розділу I Інструкції Звіт надсилається в електронній формі у форматі Excel (Word) на електронну пошту: infomf@minfin.gov.ua.
До Звіту, в якому виявлено помилки, СПФМ вносять виправлення незалежно від того, хто встановив наявність помилок, і надсилають виправлений Звіт в електронній формі в Мінфін не пізніше наступного дня з дати виявлення помилки. Виправлений Звіт подається не пізніше ніж 25 січня року, наступного за звітним, разом із супровідним листом, у якому зазначаються зміни даних та їх причини (пункт 7 розділу I Інструкції).
У частині четвертій Порядку здійснення нагляду у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення за діяльністю суб’єктів первинного фінансового моніторингу, державне регулювання та нагляд за діяльністю яких здійснюють Міністерство фінансів, Міністерство юстиції, Міністерство цифрової трансформації, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 16.06.2023 № 662, визначено, що “адреса електронної пошти суб’єкта первинного фінансового моніторингу – адреса електронної пошти суб’єкта первинного фінансового моніторингу, інформація про яку подана до єдиної інформаційної системи у сфері запобігання та протидії (далі – єдина інформаційна система) та/або яка міститься в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань (далі – ЄДР) та/або Єдиному реєстрі нотаріусів, Єдиному реєстрі адвокатів України, та/або про яку суб’єкт первинного фінансового моніторингу повідомив суб’єкту державного фінансового моніторингу”.
Враховуючи вищезазначене, рекомендуємо СПФМ надсилати Звіт Міністерству фінансів України згідно з положеннями Наказу № 422 з тієї електронної адреси, яка була зазначена ними під час постановки на облік у Державній службі фінансового моніторингу відповідно до вимог наказу Міністерства фінансів України від 29.01.2016 року № 24 “Про затвердження форм обліку та подання інформації, пов’язаної із здійсненням фінансового моніторингу, та інструкції щодо їх заповнення” та постанови Кабінету Міністрів України від 09.09.2020 N 850 “Деякі питання організації фінансового моніторингу” та/або яка міститься в ЄДР.
Отже, до 11.01.2024 СПФМ повинні:
– заповнити рядки 1 – 38 розділу II Звіту з показниками за 2023 рік;
– підписати електронний документ кваліфікованим електронним підписом;
– надіслати його разом із супровідним листом з електронної адреси, інформація про яку була ними подана до єдиної інформаційної системи Держфінмоніторингу та/або міститься в ЄДР, на електронну адресу Міністерства фінансів України.
Заступник Міністра
Роман ЄРМОЛИЧЕВ